Laboratorium badawcze samochodów

Gazetom samochodowym, przeprowadzającym przeglądy testowe, oferuję usługi laboratoryjnego testowania komfortu jazdy i charakterystyk dynamicznych samochodów. Wszystkie badania przeprowadzane są według opracowanych przeze mnie metodyk, opartych na wymogach certyfikacyjnych WNP i UE. Projekt był z sukcesem realizowany i przepracowany na poligonie do badań auto-moto-traktorowej techniki w Mińsku.

Poziom komfortu dźwiękowego i wibracyjnego, jakość pracy zawieszenia i urządzenia klimatyzacyjnego — wszystko to charakterystyki, które nie są wskazywane przez producentów w folderach, ale są badane przez kierowców testowych w różnych gazetach samochodowych. Niestety ocena danych parametrów jest absolutnie subiektywna i nie daje możliwości dokładnego porównania samochodów.

Wykorzystanie badań laboratoryjnych równolegle z klasycznym test drivem pozwala na uzyskanie namacalnego potwierdzenia lub na odrzucenie zdania kierowcy testowego, tym samym pomagając w dokonaniu bardziej obiektywnej oceny i porównania samochodów.

Poziom hałasu

Badania samochodów przeprowadzane są przy różnych trybach obciążenia i szybkości z nieprzerwaną rejestracją poziomu hałasu wewnątrz kabiny. Dzięki szerokiemu spektrum tworzonych warunków, badania dźwiękowe dają możliwość określenia jakości izolacji dźwiękowej samochodu.

Badania zawieszenia

Poważne różnice konstruktorskie w budowie zawieszenia samochodów, różna waga i położenie silników prowadzą do tego, że każdy samochód posiada własną charakterystykę obróbki nierówności.

W celu zbadania i porównania pracy zawieszenia przeprowadzany jest pomiar przyspieszeń nadwozia nad przednią i tylną osią samochodu w trakcie jazdy po nierównych drogach.

Poziom wibracji

Ocena pracy zawieszenia nie jest w stanie dać pełnego wyobrażenia o komforcie pasażerów. Do oceny poziomu wibracji wykorzystywany jest obciążony manekin, imitujący siedzącego człowieka.

W trakcie badań samochód przejeżdża przez standaryzowane nierówności drogowe na różnych prędkościach ruchu. W tym czasie bardzo dokładny trójosiowy przyspieszeniomierz rejestruje wszystkie przyspieszenia i wibracje manekina w sferze układu przedsionkowego człowieka.

Praca klimatyzatora

Każdy producent wykorzystuje własne algorytmy kontroli regulowania temperatury powietrza w kabinie samochodu.

Pomiar temperatury i wilgotności powietrza w kluczowych punktach pozwala na zademonstrowanie jakości pracy układu klimatyzacyjnego, szybkości osiągania wprowadzonej temperatury, a także granicznych możliwości instalacji klimatyzacyjnej.

Charakterystyki dynamiczne

Każdy producent podaje informacje o charakterystykach dynamicznych w folderach reklamowych i dokumentach.

Lecz z powodu różnic w jakości paliwa i cech charakterystycznych dla regionu, charakterystyki dynamiczne samochodów mogą się różnić od podanych.

Właśnie dlatego, przeprowadzając badania dynamiczne, można nie tylko zobaczyć charakterystyki mocy na miejscowym paliwie, ale i odzwierciedlić dane, których nie wskazują producenci samochodów, na przykład czas przejazdu odcinka, długość drogi hamowania i wiele innych.

Oświetlenie przednie i kabinowe

Wielość designerskich rozwiązań odnośnie do nadwozia prowadzi do tego, że samochody posiadają unikalne pod względem wielkości, kształtu i budowy lampy przednie. Niektóre z nich w pełni zaspokajają potrzeby kierowców, inne na odwrót – powodują masę skarg.

W celu namacalnej demonstracji jakości przedniego oświetlenia stosowany jest pomiar oświetlenia w kluczowych punktach strumienia świetlnego lamp, co pozwala na określenie mocy i równomierności oświetlenia drogi i pobocza.

Oprócz tego przeprowadzane są pomiary oświetlenia kabiny pod kątem pracy z mapami lub czytania książek w ciemnej porze dnia.

Wyniki i zakres zastosowania

Wynik każdego z przeprowadzonych badań stanowią wskaźniki cyfrowe lub grafiki, które można porównywać i analizować poprzez nałożenie.

Kompleksowe testowanie laboratoryjne samochodów może być stosowane w gazetach samochodowych, programach telewizyjnych, a także przy teście porównawczym komponentów samochodowych, dodatków i akcesoriów.